José Manuel Díez Alonso

Al menos mestantu aqueda la ideya emperial llïonesa, las armas llïonesas en vexilos y  escudos afirman espresiva y simbólicamente la preeminencia del reinu de Llión sobro los demás, al igual que’l llión reina sobro los demás animales. Yé una dómina de cámbeos, onde antigos símbolos adecúanse a bixueñas corrientes. L’hestoriador Michel Pastoureau indicóu cómu n’Uropa’l llión sustituyíu al osu comu’l rei de los animales (feg.9). L’osu yera un animal veneráu, oxetu de cultos paganos que la Eigrexia quixu erradicare, tantu física comu simbólicamente, nuna gerra decrarada que duróu cientos d’años. Yá San Sidoru de Sevilla, cuyas restas treslladóu Fernandu I a Llión nel 1063 a la Basílica que porta’l sou nome, califica al llión comu príncipe de tolas bestias feroches, y titúralu comu rei, lu cual incluye, comu apunte Pastoureau (2008:12) en “una tradición oriental, pódame más iraní que india (…) Sidoru paez que fou’l primer autor cristianu que lu enuncióu tan craramente”.

Feg.9. llión nela Eigrexia de Santa María del Azoge. Ss XII-XIII. Benavente./Fig. 9 León en la Iglesia de Santa María del Azogue. Ss. XII-XIII. Benavente.

Michel Pastoureau (Íbid.) comprobóu cómu’l llión yé la fegura heráldica más frecuente nelos escudos d’armas medievales, en tolos periodos y ne tolos bandos sociales: circa del 15% pórtanlu. Yé una arratraporción considerable, que peque la fegura que bien en segunda posición, la faxa, una banda horizontal, nun escanza’l 6%, y l’aliga, que yé l’únicu rival verdadeiru que tien el llión nel bestiariu heráldico, nun supera’l 3%. Cuna cristianización y las influyencias artísticas orientales yé’l llión, animal bíblicu, quien tomará la pericota del reinu animal, y al que se ye axudicarán unas virtues homólogas a las de quien utiliza la sua imax. El rei de Llión ocupa posición privilexada, y yé la ciudá de Llión, cun un prestixiu antigu, solu comparada a la de Toledu visigoda, onde llocalizan los símbolos del poder. Quien deseya prestixiese tien que coronase en Llión. Rei, reinu y ciudá forman una unidá simbólica, y la sua manifestación n’escudos y bandeiras, al menos dende’l siegru XII, yé’l llión.

(5) Utilizu identidá nela sua sinificancia más coloquial, espresada nela aceición 2 del dicionariu de la RAE: “Fatáu de rasgos propios d’un endevíu ou d’una coleutividá que las carauterizan frente a los demás”. Outramiente, tóu disponíu a pleixame cun un conceutu que m’afenta un  tantu abridu y resbalinu, n’especial pulu que suxiere de fidelidá al sí miesmu que costituyían tantu la cultura comu l’endevíu. Velaiqué a tan fozada pallabra habría qu’apricare-ye la fallencia qu’Adam Kuper y outros antropólogos ufiertan pa la cultura, outru conceutu tan omniabarcuciante que resulta desposeyíu d’utilidá pa una parte de los miesmos antropólogos, los expertos en cultura que contribuyienun a encumbrialu: esmeneirala, frañila en partes y oservare si los elementos d’esa cultura y d’esa identidá pueden tenere rellaciones específicas cun outras cousas. En finxu, descontruyila, comu diz Kuper (2001:281) pa la cultura: “axebrare  las creyencias relixiosas, los rituales, la coñocencia, los valires morales, las artes, los xéneros retóricos y demás…”. Nun esqueicemos qu’indentidá yé un conceutu reciente y hestóricamente asitiáu: “La ideya d’”identidá”, una”identidá nacional” en concretu, nin se xesta nin se guara nela esperencia homana “ de xeitu natural”, nin emerxe de la esperencia comu un “feichu vital” evidente pur sí miesmu (…). La ideya d’ “identidá” ñacéu de la crisis de pertenencia y del esfuerzu que desencaenóu pa salvare l’abismu esistente ente el “debería” y el “yé”, pa elevare la rïalidá a los modelos establecios que la ideya establecía, pa refacere la rïalidá a imax y semeyanza de la ideya” (Bauman 2005:49).

Torna Juan Abad

El rey de la selva y de la heráldica medieval

Al menos mientras prevalece la idea imperial leonesa, las armas leonesas en vexilos y escudos afirman expresiva y simbólicamente la preeminencia del reino de León sobre los demás, al igual que el león reina sobre los demás animales. Es una época de cambios, donde antiguos símbolos se adecúan a nuevas corrientes. El historiador Michel Pastoureau ha indicado cómo en Europa el león sustituyó al oso como el rey de los animales (fig. 9). El oso era un animal venerado, objeto de cultos paganos que la Iglesia quiso erradicar, tanto física como simbólicamente, en una guerra declarada que duró cientos de años. Ya San Isidoro de Sevilla, cuyos restos trasladó Fernando I a León en 1063 a la Basílica que lleva su nombre, califica al león como príncipe de todas las bestias feroces, y lo titula como rey, lo cual se incluye, como apunta Pastoureau (2008:12) en “una tradición oriental, tal vez más iraní que india (…). Isidoro parece haber sido el primer autor cristiano que lo enunció tan claramente”.

Michel Pastoureau (Íbid.) ha comprobado cómo el león es la figura heráldica más frecuente en los escudos de armas medievales, en todos los períodos y en todas las categorías sociales: cerca del 15% lo llevan. Es una proporción considerable, puesto que la figura que viene en segunda posición, la faja, una banda horizontal, no alcanza el 6%, y el águila, que es el único rival verdadero que tiene el león en el bestiario heráldico, no supera el 3%.

Con la cristianización y las influencias artísticas orientales es el león, animal bíblico, quien ocupará la cúspide del reino animal, y al que se le adjudicarán unas virtudes homólogas a las de quien utiliza su imagen. El rey de León ocupa una posición privilegiada, y es la ciudad de León, con un prestigio antiguo, sólo comparable a la Toledo visigoda, donde se localizan los símbolos del poder. Quien desea prestigiarse debe coronarse en León. Rey, reino y ciudad forman una unidad simbólica, y su manifestación en escudos y banderas, al menos desde el siglo XII, es el león.

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